smoothie a vliv na zdraví
Duben 24, 2017
Kategorie: Hubnutí, Jídlo, Recepty

Jde smoothie a hubnutí dohromady? Jde!

Možností, jak zhubnout je několik a mezi hlavní patří samozřejmě kvalitní jídelníček a pravidelný pohyb. Když se tomu oddáte a hledáte další a složitější cesty, můžete narazit na různé diety – Atkinsova dieta, Dukanova dieta, anebo třeba i Bezlepková dieta. Osobně nejsem zastáncem držet jednu stereotypní dietu, ale hubnout pomocí smoothie se mi líbí. V článku si ukážeme výhody a nevýhody smoothie. Lze hubnout bez JoJo efektu?

Smoothie může být dokonalá snídaně nebo svačina.

Co je to smoothie?

Smoothie můžete znát pod názvem fresh juice a jedná se o nápoj, který je tvořený z rozmixovaného ovoce a zeleniny. V některých případech se přidávají ořechy, semínka, anebo dokonce mléko (smoothie je pak jemnější). Postupem času se smoothie změnilo na alchymii a začali se přidávat různé druhy másla (arašídové, mandlové, lískooříškové a další), kokosová voda, pšeničné klíčky a další originální suroviny.

Smoothie je skvělé hlavně v tom, že nemá hranice a je zdravé. Jedno denně vám dokáže splnit příjem vitamínů, minerálů a další prospěšných látek na celý den. Mezi výhody samozřejmě patří rychlá příprava, ve většině případech skvělá chuť a právě ten vliv na zdraví, který je zde nesporný.

Na co si dát pozor při přípravě smoothie?

Dejte si pozor na kalorie, které vám pomohou spíše přibrat, než-li zhubnout. Smoothie musí být výživově správně nastavené a být složené i ze zeleniny! Mnoho lidí si dělá smoothie pouze z ovoce, které je bohaté na cukry a smoothie se tak stává kalorickou bombou! Jestliže chcete zhubnout pomocí smoothie, tak si musíte dávat pozor na to, kolik má každá ingredience kalorií. Nevíte, kolik vaše ingredience obsahuje kalorií? Zkuste kalorické tabulky – jsou jednoduché a zdarma!

smoothie příprava

Máme pro vás tipů, jak si připravit smoothie na hubnutí!

  1. Udělej své smoothie více syté! Díky tomu budete zasyceni a mít menší hlad, čímž toho sníte méně a budete mít menší příjem kalorií. Pro zasycení používejte semínka chia, které dokáží svůj objem navýšit až 12x. Jsou výrazným zdrojem Omega-3 mastných kyselin, vápníku, vlákniny, železa, zinku, fosforu a magnesia. Patří mezi tzv. superpotraviny, o kterých si v článku ještě přečtete.
  2. Sacharidy (cukry) jsou nejvíce obsaženy v ovoci. Mějte se tedy na pozoru a do jednoho smoothie přidejte maximálně 2 hrnky ovoce! Jestliže chcete sladké smoothie používejte kokosovou vodu, vodu a neživočišná mléka.
  3. Do smoothie přidejte i ingredience bohaté na bílkoviny. Bílkoviny slouží k růstu a ochraně svalů, což při dietě budete velice potřebovat! K tomuto účelu si využívají především ořechy (vlašské, mandle, kešu, para, arašídy) a semena.
  4. Správné smoothie by mělo obsahovat také kvalitní a zdravé tuky, které získáte především z ořechů a semínek. Použít můžete také avokádo, které je chutné a velice zdravé.
  5. Klasický rafinovaný cukr vyměňte za něco zdravějšího! Variant je několik, můžete zkusit med, což je taková česká klasika, ale jestli chcete zkusit něco nového, tak stévie, melasa, anebo agávový sirup to jistí!
  6. Okořeňte si své smoothie! Víte jaká je ta největší výhoda koření a bylinek? Jsou téměř bez kalorií, tudíž proč je nevyužít a trochu si to ochutit. Také nesmíme zapomínat, že jsou zdraví prospěšné! Mezi moje největší favority patří skořice a vanilka (100 gramů má 288 kcal), která mě odrazuje pouze svojí cenou. Ačkoliv obsahuje vyšší kalorie, tak se nemusíte bát, protože vanilky stačí pouze 1-3 gramy k ochucení a ovonění.
  7. Chcete, aby vaše smoothie bylo ULTRA SMOOTHIE? Přidejte tzv. superpotraviny (stačí čajová lžička), které mají nejvíce zdraví prospěšných látek v malém množství – ideální k hubnutí! Chia semínka, zelený ječmen, chlorella, spirulina a další. Tento bod berte s nadhledem, trochu jsem se nechal unést 🙂

smoothie a jeho výhody

Voda & Mléko

Součástí smoothie by měla být i voda případně mléko, jinak by se nejednalo o smoothie, ale spíše o ovocno-zeleninovou kaši. Záleží také na tom, jaké suroviny použijete. V případě, že hlavní složkou bude meloun, broskev a další ovoce s vysokým obsahem vody, tak nemusíte. U živočišných mlék si musíte hlídat množství tuku a kalorií. Osobně doporučuji šáhnout po rostlinném mléku, které má méně kalorií a tudíž se lépe hodí na hubnutí. Ukážeme si, jak moc velký rozdíl to může být!

  • Mandlové mléko 100 ml – 17 kalorií
  • Kokosová voda 100 ml – 17 kalorií
  • Kokosové mléko 100 ml – 20 kalorií
  • Konopné mléko 100 ml – 39 kalorií
  • Mléko polotučné 100 ml – 47 kalorií
  • Mléko plnotučné 100 ml – 63 kalorií

U rostlinných mlék se vždy podívejte na složení a množství kalorií, které obsahují. Výrobci často přidávají cukr, sirup z agáve a další. Tím zvýší obsah kalorií, což v období diety je pro vás nepřijatelné. Pro výpočet kalorií používám kalorickétabulky.cz

Protein ve smoothie

Smoothie může nahradit jedno vaše jídlo během dne. Ale každé plnohodnotné jídlo by mělo obsahovat bílkoviny (proteiny), díky kterým můžete budovat a ochránit vaše svaly. Dostat proteiny do smoothie ale není nic lehkého, protože kus masa tam asi nedáte. Proto se musíte uchýlit k potravinám, které v běžné domácnosti možná ani nepoužíváte. Které potraviny mají hodně bílkovin?

  • Řecký jogurt (obsahuje 2x tolik bílkovin, co „normální“ jogurt)
  • Kefír
  • Jogurt
  • Sýr Tofu
  • Tvaroh
  • Sýr ricotta
  • Protein v prášku

Protein v prášku začali přidávat do smoothie kulturisté v USA, které potřebují co nejvíce bílkovin k budování svalové hmoty. Protein patří mezi nejlepší řešení, protože v malém množství se nachází obrovské množství bílkovin. U izolátu je to kolem 95% váhy proteinu, tudíž se jedná o téměř čisté bílkoviny bez přidaných látek (cukr, gainer, laktóza).

chia semínka

Vláknina

Součástí smoothie by měl být vysoký podíl vlákniny. Vláknina patří mezi významnou složku v potravě a skvěle se hodí pro potřeby hubnutí. Dokáže na sebe navázat vodu a tím zvyšuje objem potravy v trávicím traktu. Díky fermentaci, která probíhá taktéž v trávicím traktu může být vláknina zdrojem energie. Mezi největší výhodu patří fakt, že vláknina tělu dodá pocit sytosti a díky tomu budete méně jíst! Proto by ve vašem zdravém smoothie neměla chybět! Největším zdrojem vlákniny jsou jablka, banány, mrkev, ořechy a semena psyllia.

Jak udělat smoothie syté?

Smoothie na hubnutí by mělo být děláno tak, že po vypití budete mít pocit plnosti a nebudete mít hlad. Existuje několik možností, jak udělat smoothie dostatečně syté. Mezi nejpoužívanější metodu patří přidání chia semínek, které jsem již doporučoval výše. Stačí 1-2 čajové lžičky každé ráno.

  • Lněná semínka

Lněná semínka mají lehce ořechovou chuť a stejně jako chia semínka se zvětšují po kontaktu s vodou či jinou tekutinou. Mají protizánětlivé účinky a užívají se jako prevence před onemocněním srdce, rakovinou nebo cukrovkou. Díky protizánětlivým účinkům se skvělé hodí pro pacienty, kteří trpí střevním zánětem jako je Crohnova choroba a Ulcerózní kolitida. Zde je ovšem doporučováno konzumovat pouze vyloupané semínka, jinak by totiž mohlo dojít ke dráždění střevních stěn. V případě, že máte semínka neloupaná, tak doporučuji je nejdříve rozdrtit před přidáním do smoothie.

  • Psyllium semínka

Psyllium je doporučováno lidem, kteří trpí trávicími problémy a zácpou. Funguje na stejném principu jako chia semínka a to tak, že po kontaktu s vodou nabobtná. Tím dokáže urychlit chod střev a průchod potravy. Funguje jako prevence proti hemeroidům, vychlípením tlustého střeva a rakoviny tlustého střeva.

  • Máslo z ořechů

Másla z ořechů mohou být další možností, jak zasytit vaše smoothie. Ale pozor, ořechová másla obsahují vysoké množství kalorií a je nutná opatrnost při dávkování. Na druhou stranu obsahují zdravé tuky, které naše tělo potřebuje pro správný chod těla. Stačí polévková lžíce do smoothie a máte denní dávku zdravých tuků za sebou. Díky máslové konzistenci bude nápoj jemnější a lahodnější. Při koupi se nejdříve podívejte na složení, jestli máslo není nastavené ztuženými tuky a cukry.

  • Mražené ovoce

Přidání mraženého ovoce v letních měsících je určitě super nápad a nic tím nezkazíte. Naopak! Smoothie bude tak hustější a studené, což je do letních měsíců žádané. Mezi hutné ovoce patří mango, papája, avokádo a banán.

smoothie s mraženým ovocem

Extra ingredience pro lepší chuť

  • Skořice
  • Levandule
  • Limetková šťáva
  • Skořice
  • Muškátový oříšek
  • Vanilkový extrakt
  • Kokosový extrakt
  • Mandlový extrakt
  • Mletá vanilka
  • Máta
  • Zázvor
  • Neslazený kakaový prášek (podporuje hubnutí)

Mixéry vhodné na smoothie

No, tak teď už víte, jak připravit zdravé smoothie na hubnutí. Teorii máte za sebou a teď už zbývá pouze praxe. Pravděpodobně hodně z vás nemá vhodný mixér na smoothie doma a ani já jsem na tom nebyl jinak. Můj první mixér byl koupen až tehdy, když jsem si začal dělat „freshe“ doma. Zde si můžete přečíst návod, jak si vybírat smoothie mixér, protože to není jen tak. Díky tomu, že zdravé smoothie může obsahovat tvrdé ořechy, ovoce, zeleninu, semínka a dokonce i led, tak se musíte uchýlit ke správné variantě mixéru.

Extraktor NutriBullet 600 Gold

Jedná se o velice silný přístroj, který se perfektně hodí pro potřeby výroby smoothie, ale i jiných dobrot. Je vyroben z kvalitních materiálů a díky šesti nožům a extrakční čepeli dokáže nasekat i ty nejmenší a nejtvrdší semínka společně s ořechy. Využijete maximální potenciál, který se skrývá v těchto potravinách. Krom přípravy smoothie ho můžete využít na přípravu těst, zmrzlin, koktejlů, kaší a vlastně mnohem více – fantazii se meze nekladou!

  • extrémně silný – 20000 otáček za minutu
  • výkonný 600W motor
  • rozmixuje led i zmrzlé ovoce
  • odolný – vyroben z kvalitních materiálů
  • malý a skladný
  • snadno se čistí
  • bonus – knížka receptů a palačinkovač v hodnotě 699 Kč ZDARMA
Extraktor NutriBullet 600 Gold
Udělejte si zdravé smoothie rychle a zdravě s pomocí extraktoru. Jako bonus k objednávce dostanete knížku receptů a palačinkovač! Zakoupit

Stolní mixér KitchenAid Artisan

Další možností může být mixér od firmy KitchenAid, která vyrobila svůj první mixer v roce 1919 a má za sebou úspěšnou historii. Každý stroj vyniká kvalitním zpracováním, důrazem na detail a skvělým designem. Jedná se opět o mixér, který dokáže bez problémů nasekat tvrdý led, ořechy a semínka. Má 5 rychlostních stupňů a udělat v něm můžete téměř cokoliv. Ledová dřeň, smoothie, omáčky, těsta, přesnídávek a dalších pochutin. Mixéry od KitchenAid se řadí mezi životní investice, protože díky kvalitnímu materiálu a zpracování vám vydrží na celý život. Záruka je zvýšená na 3 roky. Zde krásné platí přísloví „za kvalitu se platí.

  • 4000-11500 otáček za minutu
  • motor 550W
  • 5 rychlostní stupňů (míchání, sekání, mixování, pyré, zkapalnění)
  • nože z nerezové oceli
  • 2 nádoby – jedna na 0,75 l a druhá 1,5 l
  • základna z kovu

mixér kitchenaid artisan

KitchenAid Artisan
KitchenAid mixér je zárukou kvality a spokojenosti. Za tu cenu dostanete více, než zaplatíte. Zakoupit

Mixér Concept SM-3385

Máme tu třetí mixér Concept, který je určen především pro přípravu smoothies. Mixér bych na led a ledovou tříšť nedoporučoval, tento problém lze vyřešit studenou vodou z lednice. Je vyroben z Tritanu, což je materiál, který je ultralehký, odolný a do nápojů neuvolňuje žádné škodlivé látky. Jeho odolnost proti rozbití a poškrábání je chválihodná.

  • 1 láhev na 570 ml
  • bezpečnostní pojistka
  • gumový grip – usnadňuje manipulaci
  • motor 500 W
  • 1 základní rychlost

 

CONCEPT SM-3385
Tento mixér je určen pro občasné užívání a pouze k výrobě mixér. Jedná se o vhodnou alternativu pro lidi, kteří si nechtějí pořizovat dražší stroj. Ideální volba pro studenty na kolej!Zakoupit

Kniha se smoothie recepty

České smoothie - Kuchařka s duší - Kateřina Kuranova

 

 

Ačkoliv na webu máme desítky receptů na zdravé smoothie, občas není na škodu otevřít knihu a načerpat inspiraci… má to prostě něco do sebe. Knihy Dobrovský nabízí kolem 40 knih, které se věnují přípravě a výhodám smoothie. Najdete mezi nimiž se nachází i kniha české smoothie, kterou napsala autorka Kateřina Kuranova. Jedná se o bestseller a není divu. Nápoje od této blogerky jsou dělaná podle sezóny a sezónních surovin. Určitě doporučujeme i její blog Smoothcooking.cz, kde se pravidelně objevují její příspěvky.

Zakoupit

 

Smoothie Book - Více než dieta, životní styl

Smoothie book

Smoothie book – více než dieta, životní styl. Též se jedná o velmi dobrou knihu, kde naleznete inspiraci a zdravé recepty na smoothie, ale taktéž i vysvětlení ke každému smoothie, proč je dobré. Celkově kniha působí velice dobře a jasně můžete cítit, že od autorky to nejsou jen prázdná slova, ale stojí si za tím, čím si sama prošla. Přímo vybízí čtenáře, aby přestal s nezdravým stravováním a vydal se na cestu zdravého životního stylu.

Zakoupit

 

Smoothie recepty na hubnutí

Čekáte na knihu? Nebo si nechcete kupovat knihu s recepty a radši využijete naše stránky? Taky možnost. Můžete se také podívat na naše starší články, kde naleznete spoustu inspirace!

Banánové smoothie

Smoothie při hubnutí

Jahodo-mangové smoothie

K výrobě tohoto „freshe“ budete potřebovat skleničku kokosového mléka, 1 celý banán, 1 malé, anebo 1/2 velkého manga, „hrst“ jahod a čajovou lžičku kakaa. Všechny suroviny smícháme a dáme do mixéru a rozmixujeme. Doporučuji konzumovat v dopoledních hodinách kvůli vysokému obsahu sacharidů – záleží také na tom, jak moc zralé ovoce jste použili k výrobě. Proč je zrovna toto smoothie dobré?

  • vysoký obsah vitamínu B6
  • pomáhá odstraňovat toxiny a škodliviny ven z těla (odvodňuje)
  • snižují napětí a podporuje duševní pohodu
  • pomáhá odbourávat tuk
  • silný antioxidant
  • protizánětlivé

Rajčatové smoothie

Rajčatové smoothie je dobré především díky tomu, že je nízkokalorické a můžete ho konzumovat po celý den bez starostí. Rajčata patří mezi silné antioxidanty a tak by na vašem jídelníčku neměli chybět. K přípravě jedné skleničky budeme potřebovat skleničku nakrájených rajčat, 1/2 skleničky nakrájené mrkve, pár lístků špenátu a špetku chilli. V případě, že smoothie bude přiliš husté, se nebojte naředit nápoj vodou! Taktéž můžete přidat čajovou lžičku zelené potraviny (zelený ječmen, chlorella, spirulina). Výhody?

  • pozitivně působí na zrak
  • snižuje krevní tlak
  • snižuje cholesterol
  • posiluje imunitu
  • pomáhá odbourávat tukové zásoby a snižuje přijaté kalorie
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *