protein bílkoviny
Květen 25, 2016
Kategorie: Doplňky, Hubnutí, Jídlo

Kvalitní proteiny

Proteiny

V článku si ukážeme několik proteinů (doplňky stravy), ve všech cenových kategoriích. Řekneme si něco o zpracování proteinů a také, jaké existují druhy. Proč je důležité tomuto temátu věnovat pozornost, pochytit si nové věci a naučit se přijímat protein (bílkoviny) ve správném množství?

  • Protein je základní stavební jednotkou lidského těla, hlavně co se týče svalové hmoty.
  • Bez proteinu nebudete hubnout a ani přibírat svalovou hmotu!

Proteiny v potrevinách

Za nejlepší zdroj proteinů je považováno maso kvůli jeho komplexnosti. Maso obsahuje všechny aminokyseliny, které potřebujeme ke správné regeneraci a růstu svalů. Dalším důležitým zdrojem jsou bezpochyby vejce, a to převážné bílky. Posledním nejznámějším zdrojem jsou výrobky z mléka (sýry, jogurty,…), které krom důležitých proteinů obsahují i vápník. Mléko z jídelníčku radši vynechte a nebo ho konzumujte pouze v omezené míře – většina populace nemá přizpůsobené trávení (intolerance laktózy).

Jak se protein vyrábí?

  1. Sušené proteinynejzákladnější forma proteinu. Je to vlastně usušená základní surovina (syrovátka, vejce,…). Jsou těžko stravitelné a při cvičení se nepoužívají.
  2. Sušené proteinové koncentráty – tato metoda je o jednu pomyslnou příčku výše, co se týče zpracování (při zpracování dojde k odstranění části tuků a cukrů). Stejně se ale nepoužívají.
  3. Filtrované proteiny – metoda, která si již normálně používá. Je tu skvělý poměr cena/kvalita. Princip je v chemické reakci, kdy se navážou proteiny na médium a pak se znovu proteiny uvolní z média, a tentokrát už bez nečistot! Pozor: levné proteiny chutnají uměle.
  4. Mikrofiltrované proteiny – CFM – nejrozšířenější a nejprodávanější forma proteinů na trhu posledních let. Protein je zpracován pomocí keramických desek a tím pádem nepřichází do styku s chemikáliemi. Jedinou nevýhodou proteinu je vyšší cena (kvalita je ale oproti jiným zpracování také jinde…). Dle mého názoru nejlepší protein!
  5. ISO proteiny – Takto jsou označovány proteiny, které jsou většinou zpracované za studena. Tím si zachovají svojí biologickou hodnotu.
  6. Hydroizoláty –  to jsou proteiny, které jsou rozbité na aminokyseliny pomocí vaření v kyselinách, nebo enzymaticky.

Zdroje proteinů

  • syrovátka (whey) – nejrozšířenější, nejlépe se využije ( jde rychle do svalů)
  • mléko – nevyužívá se kvůli špatné vstřebatelnosti
  • kasein – dlouhá doba trávení, vhodný na noc
  • hovězí maso (beef) protein z hovězího masa, relativně nízká cena na tu kvalitu
  • Vejce (egg) – využívají spíše lidé, kteří nechtějí/nemůžou konzumovat hovězí, a nebo syrovátkový protein, rychlá vstřebatelnost
  • Sója (soy) – sojóvý protein, nízká vstřebatelnost, vhodná do redukční diety
  • Ovoce – další varianta pro ty, kteří nechtějí/nemůžou konzumovat hovězí, a nebo syrovátkový protein
  • Rýže – opravdu existuje i rýžový protein, vužití najde především u veganů
  • Směsi – směs proteinů z více zdrojů

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *