Atkinsova dieta patří společně s proteinovou dietou mezi nejznámější diety na světě. Byla pojmenovaná podle doktora Atkinse, díky kterému je hubnutí zase o něco rychlejší a spolehlivější. Dieta spatřila světlo světa v roce 1970.

Atkinsova dieta spočívá v omezení sacharidů, které nahradíte za zdravé tuky a bílkoviny. Výhodou je zachování a dokonce budování svalové hmoty. V článku se dozvíte, co přesně Atkinsova dieta obnáší, jaký je jídelníček, povolené potraviny a zkušenosti lidí, kteřá mají s dietou zkušenosti.

 

Atkinsonova dieta

Co to je Atkinsonova dieta? Je to způsob stravování. Z jídelníčku odstraníte rychlé i komplexní sacharidy (pečivo a přílohy: brambory, těstoviny, knedlíky a další) a nahradíte za zdravé tuky společně s kvalitními bílkovinami. Součástí jídelníčku bude i zelenina, která nasytí a zbaví pocitu hladu.

Dieta má ale i další výhody. Když konzumujeme cukry, narůstá hladina cukru v krvi  (tvoří se inzulín) a my máme hlad. Když s itělo zvykne na to, že nekonzumujeme cukry, sníží se chuť k jídlu.

Můžete se také setkat s označením nízkosacharidová dieta. První týdny jsou v této dietě nejtěžší, protože musíte stáhnout příjem sacharidů téměř na nulu. Maximálně 20 až 30 gramů. Díky tomu se naše tělo dostanete do ketózy, při které naše tělo spaluje vlastní tukové zásoby, protože nemá kde jinde získávat energii.

Na principu ketózy funguje i tzv. proteinová dieta. Pro návštěvníky našeho magazínu jsme připravili srovnání nejlepších KETO diet  pro rok 2021.

 

Atkinsonova dieta a 4 hubnoucí fáze

1. fáze

První fáze trvá zhruba 2 týdny a jsou to také 2 nejúspěšnější týdny, co se týče shozených kilogramů. Tělo v této fázi přechází do stavu ketózy, přibližně po 2, maximálně 4 dnech od vyřazení sacharidů z jídelníčku. Držte sacharidy na hranici 20 gramů a v průběhu diety si dávejte pozor na to, co konzumujete. Jinak si ketózu přerušíte a můžete začít od nuly.

Pijte pouze čistou, nejlépe minerální vodu (Dobrá voda, Hanácka kyselka, Korunní, Magnesia, Mattoni a další).


2. fáze

V druhé fázi budete do té doby, než zhubnete na požadovanou váhu. Dobrou zprávou je navýšení sacharidů, zhruba o 5 gramů na den. Jídelníček můžete obohatit o ořechy, které jsou bohaté na dzravé tuky a škrobovou zeleninu.

Opět nezapomínejte na dostatek tekutin. Zařadit můžete lehké sportovní aktivity.


3. fáze

V přeposlední fázi se připravujete na ukončení diety. Sacharidy se zvedají o 10 gramů denně, aby si tělo zvyklo na normální jídelníček, který bude následovat. Pokud tuto fázi přeskočíte, může se stát, že se u vás projeví jojo efekt (naberete opět to, co jste zhubli).

Váha v této fázi by už neměla klesat ani výrazně soupat. Menší příbytek očekávajte kvůli zavodnění organismu.


4. fáze

Dieta v této fázi končí. Čas přejít na “normální stravu,” která by měla být pestrá, plná zeleniny a ovoce. Hlídejte si příjem kalorií, nevracejte se ke konzumaci vysokých dávek rychlých cukrů (limonády, sladkosti, potraviny z mouky a další).

Atkinsonova dieta Chiashake

Produkty do Atkinsonovi diety nabízí například společnost Chia shake, kterou jsme v minulém roce zrecenzovali.

 

Zásady diety

✅ omezit sacharidy na minimum (postupně navyšovat podle fází)

✅ 3 až 5 jídel denně (je lepší rozdělit větší porce a jíst častěji – více zhubnete)

✅ v dietě můžete kořenit, jen pozor na přidané cukry

✅ máte hlad? dodejte tělu kvalitní bílkoviny v podobě masa, vajec a tuky v podobě ořechů

✅ v ketóze se může dostavit únava – po pár dnech by ale měla odeznít

✅ zařaďte doplňky stravy s obsahem vitamínů a minerálů (vitamínový/minerální komplex)

✅ mléčné výrobky si dopřívejte v omezené míře

 

Výhody a nevýhody Atkinsonovi diety

Rychlé hubnutí

Bepečné – bez zdravotního rizika

Zachování svalové hmoty

Snížíte si chuť na sladké

V průběhu diety nemáte pocit hladu – nemusíte hladovět

⛔ dieta by se měla držet pouze pár týdnů

⛔ nedostatek sacharidů způsobí v začátcích nedostatek energi

⛔ není vhodná pro všechny

Atkinsova dieta slibuje rychlý úbytek tukových zásob, ale pamatujte, nemusí být vhodná pro všechny. Náhlé snížení všech sacharidů může u někoho způsobit komplikace v podobě bolestí hlavy, průjmu, zácpy, malátnosti nebo nervozity. Jde především o ty, kteří si za život vybudovali závislost na cukru.

E-BOOK: Jak se zbavit závislosti na cukru?

Poslední výhodou jsou správné stravovací návyky. V dietě se naučíte počítat kalorie, číst si složení produktů a omezíte příjem cukrů. V začátcích je tato změna nepříjemná, ale jak si tělo na tento stav zvykne, budete mít paradoxně více energie. než doposud.

 

Pro koho dieta není vhodná?

Dieta není vhodná pro těhotné a kojící ženy. Vyhnout obloukem by se měli i osoby nad 60 let, sportovci (u nich je lepší pestrá strava včetně saharidů), diabetici a lidi s poruchou příjmu potravy.

 

Atkinsonova dieta povolené potraviny

Nevíte, jak zhubnout? Spalování tuků s dietou založenou na ketóze není nic složitého, ale musíte se držet povolených potravin. Vybírejte potraviny bohaté na bílkoviny a zdravé tuky. Naštěstí nemusíte hladovět a některé oblíbené potraviny si můžete dopřát v jakémkoliv množství bez výčitek.

Seznam povolených potraviny:

  • maso (vepřové, hovězí, kuřecí, krůtí, jehněčí a zvěřinu)
  • ryby (treska, tuňák, losos, kapr, štika, mořský úhoř, africký sumeček)
  • vejce
  • mléčné výrobky (tvrdší sýry, máslo, smetana)
  • zelenina s nízkým obsahem sacharidů (celer, špenát, chřest, ředkev, salát, brokolice)
  • ovoce s nízkým obsahem sacharidů (jahody, meloun, borůvky)

 

Atkinsonova dieta nepovolené potraviny

Mezi zakázané potraviny patří rafinovaný cukr a vše co tento cukr obsahuje. Sladké limonády, sladkosti, pečivo, sirupy, džusy (doslazované cukrem) a produkty konzervované pomocí cukru. Dále margarín, téměř veškeré druhy příloh (těstoviny, rýže, brambory, bramborový i houskový knedlík).

Zapomeňte i na ovoce – až na výjimky. Větišou obsahuje vysoké množství fruktózy (ovocný cukr), který naruší ketózu.

Od 3. fáze můžete postupně potraviny s obsahem cukrů zařazovat.