Jak snížit krevní tlak
25 července, 2020
Kategorie: Detoxikace, Ostatní

Jak snížit krevní tlak

Krevní tlak se skládá ze dvou hodnot. Z hodnoty systolického a diastolického tlaku. Systolický tlak je naměřen v momentě, kdy srdce ze srdeční komory vypuzuje krev do těla, tzv. ejekční fáze.  Diastolický tlak je fáze, kdy se naopak srdeční komora plní krví.

Diastolický tlak je nižší a píše se za lomítkem, například při hodnotě 120/80 mmHg je systolický tlak první hodnota (120) a diastolický tlak (80). Hodnoty se udávají v milimetrech rtuti.

Hodnoty krevního tlaku

 

Kategorie Systolický krevní tlak (mmHG) Diastolický krevní tlak (mmHG)
Normální krevní tlak < 130 < 85
Normální zvýšený krevní tlak 130 – 139 85 – 89
Hypertenze
Stupně – lehká 140 – 159 90 – 99
Stupně – střední 160 – 179 100 – 109
Stupně – těžká 180 – 209 110 – 119
Stupně – velmi těžká ≥ 210 ≥ 120

 

Krevní tlak ovlivňuje genetika, hmotnost a onemocnění. Vysoký krevní tlak se nazývá odborně hypertenze. Mezi onemocnění, při kterém je vyšší tlak, patří onemocnění kardiovaskulárního systému, diabetes, Cushingův syndrom, postižení ledvin, štítné žlázy a další nemoci. Jako vysoký krevní tlak jsou považovány hodnoty nad 140/90 mmHG. Nízký krevní tlak se nazývá hypotenze.

Rizikové faktory

Mezi rizikové faktory vysokého krevního tlaku, které můžeme ovlivnit, patří obezita, nadměrné množství soli v potravě, nedostatek hořčíku, draslíku a vápníku ve stravě, kouření, stres (otázka do jaké míry můžeme ovlivnit stres).

Co se týká alkoholu, jednorázové požití způsobuje vazodilataci, což krevní tlak sníží, dlouhodobé požívání alkoholu ve vyšších dávkách zvýšení krevního tlaku. Jsou i faktory, které my ovlivnit nemůžeme, nicméně jsou léčiva, co krevní tlak ovlivňují a proto se pacienti musí svěřit do rukou lékařů.

alkohol krevní tlak

K těmto rizikovým faktorům patří genetická predispozice, věk, pohlaví. Problémy s tlakem mohou být primární příčiny – kardiovaskulární porucha či sekundární (druhotné) jako postižení ledvin, hormonální poruchy, endokrinopatie (hormonální poruchy) jako například hyperfunkce štítné žlázy a další.

 

Co přímo v těle ovlivňuje krevní tlak?

Je to renin-angiotenzin-aldosteronový systém. Renin je produkován ledvinami, v případě, že klesne krevní tlak, je podporováno jeho vylučování do těla. Renin pomáhá přeměnit angiotenzinogen na angiotenzin II, který zúží průtok cév a zvýší krevní tlak a tím se udržuje v těle rovnováha. Aldosteron reguluje natrémii (množství sodíku v krvi).

 

Vysoký krevní tlak příznaky

Někdy vysoký krevní tlak probíhá asymptomaticky (bez příznaků) a je zjištěn jako náhodný nález při preventivních kontrolách. Jedním z příznaků je bolest hlavy, což je velmi nespecifický symptom. Příznaky jsou různorodé, záleží, jedná-li se o primární problém či se jedná o sekundární hypertenzi a je to komplex příznaků s daným onemocněním.

 

Vysoký krevní tlak strava

Správné stravování může ovlivnit krevní tlak. Jsou také bylinky, které napomáhají udržovat správný krevní tlak a slouží jako doplněk léčby, či prevence zhoršování stavu. Mezi takové bylinky patří například ibišek súdánský, hloh obecný, meduňka lékařská, třezalka tečkovaná a len setý.

Ne vždy je jasný mechanismus účinku, ale nejčastěji tyto rostlinné drogy působí na zklidnění psychiky, rozšíření cév a harmonizace srdeční činnosti.  Hloh snižuje napětí myokardu – srdečního svalu, rozšiřuje cévy a tím snižuje krevní tlak.

Rostliny se většinou využívají k přípravě čaje. Například ibiškový čaj je poměrně populární a chutný a jeví se jako slibná ‘‘léčivka‘‘ v boji proti hypertenzi. Do stravy je nutné zařadit antioxidanty jak v přirozené podobě, tak ve formě potravinových suplementů.

Doporučené potraviny:

  • netučné ryby
  • červená řepa
  • pšeničné klíčky
  • celer
  • okurka
  • cibule
  • česnek
  • pohanku
  • jablka
  • banány

Med obsahuje acetylcholin, který snižuje krevní tlak. Pohanka je bohatá na rutin a flavonoidy, pomáhá udržovat silné cévy. Cibule také snižuje krevní tlak a pomáhá rozpouštět krevní sraženiny. Pšeničné klíčky obsahují velké množství tokoferolů (vitamínu E), což je významný antioxidant.

 

DASH dieta

Pro stabilizaci krevního tlaku slouží tzv. DASH dieta. Zkratka Dash je z anglického Dietary Approaches to Stop Hypertension, což znamená v překladu dietní přístup k zastavení hypertenze. Tato dieta pomáhá snížit krevní tlak, také pomáhá při hubnutí.

Základem diety je nízký přísun sodíku (chlorid sodný – sůl), nasycených tuků a cholesterolu. Sodík, chemicky značený ‘‘Na‘‘ – Natrium je prvek. Velké množství sodíku přijímáme ve formě chloridu sodného – soli. Naopak se přijímají zdravé potraviny, jako ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny, nízkotučné mléčné výrobky, ryby a drůbež. Standartní Dash dieta má denní limit sodíku do 2 300 mg Sodíku (asi čajová lžička), nízko sodíková Dash dieta má denní limit Sodíku do 1 500 mg za den.

dash dieta a ovoce

Zní to jako velké množství, ale je nutné uvědomit si, že velké množství soli se nachází jen v pečivu, nepočítaje dosolování pokrmů. Běžný příjem sodíku je totiž až 3 400 mg za den. Velké množství sodíku se nachází v soli, uzeninách, chipsech, fastfoodech a dalších potravinách.

Jako kvalitní zdroj sodíku se počítají luštěniny, listová zelenina a jablka. Je vhodné konzumovat mléčné výrobky, ale dejte přednost zrajícím mléčným výrobkům, nízkotučným.

Jako vhodné mléčné potraviny se jeví nízkotučné jogurty, kefíry, sýry co nejsou příliš slané. Luštěniny jsou skvělé, mají vysoký obsah vlákniny a bílkovin. Méně nadýmavá a v dnešní době velice oblíbená je červená čočka, ze které lze připravit polévku, pomazánku, přílohu a třeba i karbanátky.

 

mléčné výrobky

 

Vyrábí se i luštěninové těstoviny. I v řetězcích lze nalézt těstoviny z červené čočky, černých fazolí, sóji a hrachu. Ve specializovaných prodejnách naleznete těstoviny i z orientálních plodin. Jako mlsání je při Dash dietě povoleno ‘‘zobat oříšky a semínka‘‘. Jsou bohatá na esenciální oleje a minerály.

Libové maso je povoleno. Libové maso je prsní svalovina kuřat a krůt, díle vepřová panenka, kotleta, králičí maso, či rybí maso. Ne všechny ryby nejsou tučné, ale i u tučných ryb je lepší zastoupení mastných kyselin, než třeba u tučného masa vepřového či hovězího.

Tuky nejsou jen zlo, obsahují množství nutričně ceněných látek. Je důležité zařazovat do stravy kvalitní rostlinné oleje.  Zvláště do studené kuchyně jsou vhodné extra panenské oleje.

Obohatíte svoji kuchyni jak nutričně tak po gastronomické stránce pokud zařadíte kromě běžných olejů jako řepkový, slunečnicový a olivový dále i olej z dýňových semínek, pšeničných klíčků, avokáda, či kokosový olej.

Dále, je vhodné konzumovat větší množství zeleniny a ovoce. Musí se také dodržovat pitný režim. Vhodná je neochucená neperlivá voda, ovocné a zeleninové šťávy a čaje. Tyto potraviny jsou nabité vitamíny, antioxidanty a vlákninou.

Dash dieta sice původně sloužila k jiným účelům, ale aplikuje se často i ve snaze zhubnout jako zdraví prospěšná dieta. K úpravě stravovacího režimu je vhodné zařadit i rozumné sportovní aktivity. Mezi takové patří chůze, až rychlá chůze, jízda na kole, případně plavání a další aktivity po konzultaci s vaším lékařem.

 

Proč je důležitá terapie vysokého krevního tlaku?

Vysoký krevní tlak až trojnásobně zvyšuje pravděpodobnost infarktu srdce a mozkové mrtvice. Dále negativně působí na cévy, zatěžuje ledviny, může poškodit zrak, paměť a způsobit mnoho zdravotních komplikací.

Kdy jsou přirozené změny tlaku? Při fyzické zátěži či rozčílení se tlak zvedne i u zdravého člověka. Tlak se také může měnit v období menopauzy u žen vlivem působení hormonů.

 

Měřič krevního tlaku

Přístroj určený k měření krevního tlaku se jmenuje tonometr. Můžete si ho zakoupit i domů. Dnes jsou v nabídce tonometry, které mají i bluetooth k propojení s počítačem či mobilem pro zaznamenávání výsledků.

Digitální displej ukáže hodnotu systolického, diastolického tlaku a puls. Puls je hodnota úderů srdce za jednu minutu. Domácí měření tlaku je velmi jednoduché, nasadíte si manžetu na ruku, upevníte suchým zipem a zmáčknete tlačítko a už jen čekáte na výsledek.

 

Kolísavý krevní tlak

Kolísání tlaku většinou pozorujeme u nervóznějších osob. Změna psychické pohody jde ruku v ruce s hodnotami krevního tlaku.

 


Odkazy:

Wikiskripta.eu  

Celostnimedicina.cz

Ordinace.cz

Zdravi.euro.cz

Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *