Jak posílit imunitu?
4 května, 2020
Kategorie: Detoxikace, Ostatní

28 tipů, jak posílit imunitu

V době stresových situací, sychravého počasí, chřipkové epidemie je potřeba posilovat naší imunitu.

Imunita je schopnost těla, jak bojovat proti infekčním agens. Mezi běžné infekční agens patří bakterie a viry. Imunita vrozená spočívá hlavně v aktivitě makrofágů a neutrofilů, mechanismus boje je buď schopnost fagocytózy – kdy buňky těla pohltí cizorodé buňky a elementy a cytotoxická aktivita, kdy jsou infekční agens zničeny. Získanou imunitu zajišťují T a B lymfocyty.

Imunitní systém můžeme podporovat, aby se rychle a efektivně bránil nátlaku infekcí.

 

28 tipů, jak posílit imunitu

Přirozené posílení imunity můžeme zajistit různými extrakty bylin, zdravým a pestrým jídelníčkem, dostatkem spánku, otužováním, sportem a přírodními suplementy. Imunita na daná onemocnění se poté získává buď po prodělání infekce, nebo po očkování.

podpora imunity

Pro podporu imunity můžete využít i přípravek Vironal, který obsahuje kombo léčivých bylin: krvavec toten, lípa srdčitá, mateřídouška obecná, lékořice lysá, bukvice lékařská, čubet benedikt, křen selský, oman pravý, potočnice lékařská, chiniovník lékařský, lichořeřišnice větší, divizna velkokvětá, sadec konopáč, myrhovník, afromum melegueta a grapfreuit.

Další možností je přírodní doplněk stravy Imunax od české společnosti Advance Nutraceutics, která se zabývá vývojem účinných přípravků na veškeré problémy.

 

Které rostliny pomáhají?

1. Rakytník

Obsahuje vysoké množství vitamínu C, dokonce více než citrusy. Vykazuje antibakteriální a antivirotické účinky. Proti bakteriím působí baktericidně, tzn., že bakterie ničí. Dokáže se utkat i se stafylokoky a streptokoky. Můžete ho zakoupit v mnoha podobách a není obtížné si tuto rostlinu pěstovat i doma.

 

2. Citroník a další citrusy

Cirusy, ale i další ovoce a zelenina obsahující vysoké množství vitamínu C jsou zdrojem vitamínu v přirozené podobě. Tento vitamín podporuje imunitu, a je to také silný antioxidant.

citrusy na imunitu

 

3. Kustovnice

Obsahuje antioxidanty a zvyšuje fagocytózu, čímž posiluje obranu proti virům a bakteriím. Je také známá pod názvem Goji. Může se konzumovat přímo sušená nebo v doplňcích.

 

4. Houba Reishi

Tato houba, ale i další houby (Hlíva ústřičná, Shiitake) a například i kvasinky obsahují imunoglukany, tyto látky jsou prokázanými imunomodulátory a zvyšují rychlost a sílu odezvy imunitní reakce. Nejkvalitnější doplněk stravy s obsahem houby Reishi.

 

5. Česnek

Česnek je v naší kuchyni velmi oblíbený, je považován za přírodní antibiotikum. Česnek má antivirotické, antimykotické a antibakteriální účinky. Pozor, při tepelné úpravě se jeho účinky snižují, proto si dopřejte třeba česnekovou pomazánku, kde je syrový.

Pokud vám vadí zápach z úst po snědení česneku, můžete využít česnekový olej bez zápachu. Mechanismem účinku je podpora aktivace makrofágů, které pohlcují infekční elementy.

 

6. Zázvor

Tento kořen má antibiotické, antivirotické a antiparazitární účinky. Působí skvěle i při nevolnosti. Můžete si z něho udělat čaj, limonádu, nebo ho přidávat při vaření jako koření.

 

7. Echinacea

Třapatka nachová zvyšuje odolnost proti infekcím, působí i antiviroticky.

Zvyšuje aktivitu leukocytů, které bojují s infekcemi. Pomáhá i při infekcích močových cest.

 

echinacea na podporu imunity

 

8. Croton lechleri

Silic z této rostliny je známá jako dračí krev. Je hnědo červené barvy a chuťově je hořká. Když si čtete účinky této rostliny, máte pocit, že je to úplný všelék. Působení této rostliny je opravdu pestré. Neposiluje jen imunitu, ale připisují se jí i protinádorové účinky, jihoamerické národy tuto silici používají na všemožné neduhy.

Užívá se jak vnitřně, tak i zevně jako dezinfekce ran, k hojení popálenin, k oplachům sliznic, při vaginálních infekcích. Při zaschnutí vytváří ochranný film. Má dezinfekční účinky, není dobré užívat ji příliš dlouho, protože může ničit i přirozenou mikroflóru. Může se užívat i k zastavení drobného krvácení.

 

9. Šišák

Šišák bajkalský je vhodné užívat k posílení imunity, ale i během nemoci k urychlení uzdravení. Má široké spektrum účinku. Posiluje imunitní systém, snižuje teplotu, zvyšuje pocení a tak vytváří nevhodné prostředí pro patogeny, pomáhá i jako kloktadlo při bolestech v krku.

močopudné účinky a tak pomáhá i při infekcích močového ústrojí. Tlumí alergické reakce, využívá se při astmatu, senné rýmě a dalších nežádoucích projevech v imunitním systému.

 

10. Ženšen

Ženšen pravý obsahuje glykosidy (izolovaný glykosid zvaný panaquilon), saponiny (panaxin), polysacharid (ginsan) a antioxidanty maltol, kyselina salicylová a kyselina vanilová. Působí na oběhový, nervový, imunitní a endokrinní systém. Ženšen je navíc krásná popínavá rostlinka, která vám jistě ozdobí balkon.

 

Potravinové doplňky

11. Imunoglukany

Jsou to koncentrované výtažky z hub a kvasinek. Betaglukany jsou prokázanými imunomodulátory. Dále působí protizánětlivě a mají antioxidační efekt. Betaglukany znamenají pro organismus cizí (patogenní látku) a tím tělo provokují k reakci. Zvyšují funkčnost fagocytózy a připravují tak tělo na boj s opravdovými patogeny.

 

12. Vitamín D

Nedostatek zvyšuje pravděpodobnost akutních respiračních infekcí. V aktuální době, kdy se všichni bojíme infekce COVID-19 (koronavirové infekce) je vhodné vitamín D3 tělu dodávat. Přírodním zdrojem vitamínu D je sluneční svit, dále konzumace ryb, hub nebo vajec.

sluníčko je zdrojem vitamínu D

 

13. Zinek

Má důležitou roli v enzymatických reakcích. Jeho koncentrace v těle ovlivňuje stav imunitního systému. Kromě suplementů můžete zinek dodávat v potravinách: vejce, obiloviny, ořechy a luštěniny. Doporučuje se v případě onemocnění užívat 25 – 50 mg denně.

 

14. Fosfolipidy

Pomáhají regenerovat buněčné membrány těla. Chrání tak tělo a jeho buňky před napadením viry, které se v buňkách replikují a tím je ničí. Přirozeně se velké množství fosfolipidů nachází v luštěninách a to hlavně sóji.

 

15. Vitamín C

Kde lze v potravě vitamín C neboli kyselinu askorbovou najít, jsme si už řekli. A jak vlastně tento vitamín působí a proč ho naše tělo potřebuje dodávat? Člověk a například morče a dalších pár živočichů si neumí tento vitamín syntetizovat. Proto je nutné ho tělu dodávat.

Jelikož nedostatek vitamínu C snižuje imunitu, zvyšuje krvácivost a způsobuje další zdravotní problémy. Je to významný antioxidant, který chrání lidské buňky. Velké množství vitamínu C naleznete v citrusech, kyselém zelí, rakytníku nebo třeba v brokolici a růžičkové kapustě.

 

16. Probiotika

Jedná se o ‘‘hodné‘‘ bakterie, z rodu Lactobacillus, Enterococcus a další, které osidlují stěnu střeva a de facto nepustí ke sliznici patogenní (škodlivé) bakterie, jedná se tedy o jakýsi ochranný film střeva.

Pro podporu efektivity probiotik se přidávají i tzv. prebiotika, je to potrava pro bakterie, inulin a další polysacharidy. Řada odborníků říká, že imunita vychází ze střeva. Dotaci probiotik zajistíme jogurty s živými kulturami a kapslemi obsahující izolované bakterie.

 

17. Udržování psychické pohody

Při stresu se z nadledvin uvolňují kortikoidy, které snižují imunitu. Tohoto efektu se užívá v medicíně, kdy se podáváním kortikoidů snižuje neadekvátní imunitní odezva organismu. V stresovém období tělo vyplavuje vlastní kortikoidy a ty nežádoucím způsobem ovlivňují naši přirozenou imunitu.

Psychickou odolnost můžeme ovlivňovat dotací tryptofanu, který se přirozeně vyskytuje v mléce, banánech a ořeších. Tato aminokyselina je nutná pro syntézu serotoninu, kterému se také říká hormon štěstí. Psychickou pohodu můžeme harmonizovat i bylinkami: kozlík, meduňka, levandule. Dále je vhodné dotovat tělo vitamínem B, který regeneruje nervový systém.

 

18. Sport

Nemusíte běhat maraton, stačí denně středně dlouhá procházka, jízda na kole, či bruslích, cokoliv v čem najdete zálibu. Otužuje plavání. Pohybem navíc udržujete psychickou pohodu.

sport a vliv na imunitu

 

19. Zdravý jídelníček

Vyvážená strava napomáhá uspokojovat všechny nároky organismu na potřebné vitamíny, minerály a všechny složky potravy potřebné pro zdravý imunitní systém. Základem je pestrost jídelníčku a pravidelný režim, jíst minimálně 4 – 5x denně.

20. Dostatek spánku

Během spánku se tělo regeneruje a získává sílu potřebnou na boj proti infekcím. Pokud se špatně vyspíte, zvyšujete možnost nákazy. Vydatný spánek podpoříte kvalitní matrací, bylinnými přípravky (levandule, meduňka), ty harmonizují a uklidňují tělo a návyky před spaním.

Mezi ně patří: nepřejídat se před spánkem, ale nechodit spát hladový, dále je vhodné být několik hodin před spánkem bez výrazného osvětlení.

 

dreamly dostatek spánku

Přírodní doplněk stravy na podporu spánku – pro recenzi klikněte na obrázek.

21. Otužování

otužováním můžete začít už ve sprše, kdy své tělo sprchujete střídavě teplou a studenou vodou. Tělo si zvykne na střídání teplot a prokrví se pokožka celého těla.

 

22. Oslabená imunita

Oslabenou imunitu můžete mít po stresovém období, zdravotních problémech a špatné životosprávě. Přirozeně oslabená imunita a únava je na jaře, kdy po zimně máme deficit ovoce a zeleniny a dlouhou dobu jsme žili s menším množstvím slunečního svitu. Slunce nám dodává vitamín D3, který je pro imunitu stěžejní.

 

23. Posílení imunity u dětí

Kromě zařazení více ovoce a zeleniny do jídelníčku můžete svému dítěti nabídnout vitamíny v podobě želé pro děti. Imunitu také zvyšují probiotika. Pro děti vyrábí také ochucenou verzi a s bakteriálními kmeny na míru.

 

24. Snížená imunita

Sníženou imunitu mají lidé užívající tzv. imunosupresivní léčbu, při podávání kortikoidů (autoimunitní záněty, onkologická terapie a další.) V případě posilování imunitního systému a podávání suplementů je v této kategorii pacientů nutná konzultace s lékařem bez ‚, domácího experimentování‘‘.

 

Zaručené recepty na povzbuzení imunity

25. Zázvorový čaj

Suroviny: zázvor, med, citron

Dáte vařit vodu a poté ji necháte odstát. Mezitím si nastrouháme zázvor. K zalití zázvoru by měla mít voda do 90°C, abychom nezničili aktivní látky. Zázvor louhujeme do 10 minut. Poté čaj přecedíme, přidáme citronovou šťávu, med a kdo má rád, může přidat trochu skořice.

Skořice má prokrvující účinky a působí na bakterie i viry. Čaj můžeme pít při nachlazení, ale i preventivně pro zvyšování odolnosti organismu. Tento léčivý elixír obsahuje díky citronu vitamín C, med obsahuje bioaktivní látky a působí jako přírodní antibiotikum.

Zázvor obsahuje vitamíny a minerály, má antibakteriální a antivirotické účinky, pozor ale na dávkování, denní příjem by neměl překročit 4g, jinak si koledujete o podráždění zažívacího traktu.

zázvorový čaj

 

26. Česnečka

Na pravou česnečku má každý svůj zaručený recept. Jaký zvolíte je víceméně jedno, důležité je dodat česnek, co nepřešel varem.

Suroviny: brambory, voda, koření (kmín, majoránka, pepř), sůl, zelenina (mrkev, pórek, celer), vejce, česnek

Dáme vařit vodu, osolíme a přihodíme brambory nakrájené na kostičky, po pár minutách přidáme zeleninu, pepř a kmín. Vaříme do změknutí, poté přidáme rozšlehané vejce, majoránku a poté co hrnec sejmeme z plamene i prolisovaný česnek. Po dosažení účinku česneku ho přidáme trochu ještě do již nandané porce česnečky, nebude na něho působit tak moc horká voda a uchovají se tak jeho bioaktivní látky.

 

27. Jogurt s vločkami

Že je to jednoduché? Ano, v jednoduchosti je krása. Naše imunita je závislá i na funkčnosti zažívacího traktu.

Suroviny: bílý jogurt s živými kulturami, med, vločky

Pro chutnost můžeme vločky nejprve opražit na sucho na pánvi. Jinak vše jednoduše smícháme. Je to skvělá kombinace, kdy dodáme probiotika a vločkami v podobě inulínu dodáme i prebiotika, kdy tak zvýšíme účinnost.

Med navíc působí jako přírodní antibiotikum a má řadu dalších bioaktivních látek, navíc je to zdravá možnost oslazení. Můžete přidat i ovoce, například jablko, čímž dodáte další prebiotika a vitamíny k tomu.

Co je to inulín? Jedná se o polysacharid ze skupiny fruktanů. Jeho kalorická hodnota je velmi nízká, jelikož se ve střevě nevstřebává, působí mechanicky pro podporu peristaltiky a jako potrava pro bakterie (probiotické kmeny), má tedy prebiotický účinek.

jogurt s vločkami

 

28. Salát z červené řepy

Suroviny: červená řepa, mrkev, zelí, citron, balzamikový ocet, koření, sůl

Červená řepa obsahuje vitamíny C, E, obsahuje železo, hořčík, draslík a zinek. Je to tedy ideální volba v chřipkovém období. Ne však každý ji pro její zemitou chuť má rád, pokud ovšem řepě propadnete, můžete ji připravit na tisíc způsobů.

Řepu, mrkev a zelí nastrouhejte, posolte a pokapejte balzamikovým octem, přidejte koření dle chuti, například italské bylinky, zakápněte citronovou šťávou. Tento recept je vitamínová bomba a určitě vám nastartuje imunitu přirozeně, bez konzumace kaplí a tabletek.

 

Zdroje:

Klubzdravi.cz

Ireceptar.cz

Tvaimunita.cz

Herbal-store.cz

Heureka.cz – porovnání cen a srovnání produktů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *