Jak začít s otužováním
11 února, 2016
Kategorie: Hubnutí, Ostatní

Jak začít s otužováním?

Otužování je skvělý způsob, jak posílit svůj imunitní systém. Ale není to pouze o tom. Pravidelné vystavování chladu, mezi které patří studené sprchy nebo vystavení se nízkým teplotám má i další benefity.

V článku se dočtete, jak začít s otužováním, všechny výhody otužování a další odpovědi, které máte s otužováním spojené. V dnešní době plné virů, nemocí a bakterií, se vyplatí, mít imunitu co možná nejsilnější!

 

Proč začít s otužováním?

Důvodů je hned několik a mezi ten hlavní patří hlavně lepší odolnost vůči nemocem. A když už nemoc “chytnete” je její průběh slabší, rychlejší a budete dříve opět zdrávy. Pomáhá zvyšovat pružnost cév, výkon srdce a dokonce snižuje hladinu cholesterolu.

Dále pomáhá vyplavovat z těla endorfiny, což jsou tzv. hormony štěstí. Budete šťastnější a celkově mít lepší náladu. Podílí se také na zvýšené odolnosti vůči infekcím.

Otužování tedy představuje výbornou prevenci vůči nemocem a jiným potížím. Proto neztrácejte čas a začněte hned! Možností, jak se otužovat je několik. První a jednoduchou volbou může být otužování pomocí studené vody. Jistě každý z čtenářů má doma sprchu/vanu. Základ je začít pomalu a teplotu vody postupně zmenšovat.

imunita a otužování

Relaxace ženy ve studené vodě.

 

Jaké jsou výhody otužování?

  • tělo získá ztracenou imunitu a zvýší obranyschopnost organismu (výsledky se dostaví maximálně 2 měsíce od doby, kdy zařadíte první studenou sprchu do vašeho života)
  • pokud onemocníte, průběh nemoci bude slabší a nemoc rychleji odezní
  • pozitivní vliv na alergie – může zmírňovat jejich projevy a intenzitu
  • tělo reaguje lépe na výkyvy počasí
  • tělo při pociťování chladu vyplavuje endorfiny (hormony štěstí) (1)
  • ledové sprchy a otužování pomáhají snižovat rizika vysokého krevního tlaku (Jak snížit vysoký krevní tlak?)
  • pravidelné otužování se může využít při léčbě nechutenství
  • vyšší odolnost vůči nachlazení, virům a bakteriím

 

Jak vypadá 30 dní ledových sprch Lucie Minarové?

 

Jak začít s otužováním?

Pokud nemáte zkušenosti s otužováním a vystavováním se chladu, začněte pomalu. Nejlépe otužování provádějte doma a to hned ráno po probuzení. Studená sprcha dodá tělu energii po celý den.

Jak začít? Nejlepší možností je začít od nohou a postupně se přesouvat po nohách ke středu těla a následně k hlavně společně s vlasy. Záda si nechte jako poslední.

Pro začátek můžete využívat vlažnou vodu a postupným tréninkem budete přecházet na ledovou vodu. Pamatujte na to, že studená voda v začátcích není nikomu příjemná. Vše je to o pravidelném cviku, klidném dýchání a odhodlání.

Pokud s otužováním z nějakého důvodu přestanete a vrátíte se k němu například po 1 měsíci, tělo si odvykne. Vy si tak musíte opět zvykat.

 

Jak dlouho se sprchovat studenou vodou?

Sprchování pod studenou vodou by měl být rituál a denní rutina. Důležité je začít zlehka. Začněte se sprchováním vlažné vody po dobu 1-3 minut a pomalu trénujte, až se dostanete na 3-5 minut s ledovou vodou. Názory na délku ledových sprch se liší, ale 2-3 minuty by měli být standardem. (2)

U někoho můžete také vidět využívání ledových van, které se ale nedoporučují po dlouhou dobu. Držte se raději sprchování.

Sušení. Až toho budete mít jednoduše dost nebo dosáhnete časového limitu, je důležité se pořádně osušit suchým ručníkem. Tělo se díky tomu dostatečně prokrví a nastartuje. Až po tomto rituálu by měla přijít na řadu snídaně.

Můžete zařadit také krátké cvičení nebo protažení celého těla.

 

Podívejte se, jaké zdravé snídaně si připravuje Jakub Enžl.

 

Jak vydržet studenou vodu?

Je to zkrátka o psychice a vnitřním nastavení mysli. Je to jako s cvičením nebo bojovým sportem. Začátky jsou těžké, ale jak by řekl náš pan premiér “ANO, bude líp.”

Hlavně nikdy nepřestávejte. Vrátit se na stejnou úroveň je vždy bolestivé a nepříjemné ještě víc, než zrovna ve chvíli, kdy se vám do toho nechce.

 

Pozor na přetopené místnosti

V místnosti by mělo být v rozmezí 20 až 22 stupňů a spát by se mělo kolem 18 stupňů. Zbytečně přetopené pokoje nás oslabují a vede to jen k zchoulostivění. Stejné platí ke zbytečnému oblékání. Máte na sobě mikinu a zimní bundu, i když je venku kolem 20 stupňů? Tím si jen ubližujete.

 

Otužování ve volné přírodě

Další skvělou možností, jak se otužovat, je volná voda v přírodě. Pro začátečníky je zatím moc brzo, ale pro zkušené “otužilce” je ten pravý čas! Studená voda a krásné počasí venku vás nejen otuží, ale i nabije pozitivní energií. A začátečníkům nezbývá nic jiného než si počkat na jarní měsíce, anebo odcestovat od ciziny a zkusit si to v teplejší vodě.

Zajímáte se o posilování imunity? Přesně pro vás je tu další článek, který vám v tom pomůže.

 

Zdroje:

  1. https://www.healthline.com/health/cold-shower-benefits
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325725
  3. https://www.fitnessgym.cz/magazin/otuzovani/
  4. https://www.mojezdravi.cz/zdravy-zivotni-styl/jak-a-kdy-zacit-s-otuzovanim-a-jake-jsou-vlastne-jeho-ucinky-1442.html

 

Zádný komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *