zdravá strava levně
Květen 2, 2017
Kategorie: Hubnutí, Jídlo

Je možné jíst levně a zdravě? Jde, ukážeme si jak!

Sepsat tento článek jsem se rozhodl hlavně proto, že mnoho lidí si myslí, že jíst zdravě je drahé. Že prostě nemají peníze na to jíst „správně“ a zdravě. Tohle je největší mýtus, která kolem zdravého stravování panuje. Ukážeme si praktické tipy, jak jíst zdravě a levně! Po přečtení tohoto článku budete schopni vybírat a nakoupit zdravé potraviny včetně několika internetových obchodů. Právě nákup na internetu může snížit číslo, které vám vyjede na účtence až o 25%. Nezapomeňte, že zdravý jídelníček musí obsahovat sacharidy, bílkoviny a zdravé tuky!

Zdravé stravování levně

Jíst zdravě není žádný problém, pokud si vaříte doma. Ano, uznávám. Jíst každý den ve zdravých restauracích je zátěž pro vaší peněženku, ale to hlavně díky tomu, že zdravá jídla v restauracích obsahují často až zbytečně „zdravé“ a hlavně drahé ingredience. K tomu musíte připočíst nájem, plat kuchařů, servírek, náklady na EET a samozřejmě živobytí pana majitele. Nehleďme na to, že zdravá jídlo spolu s bezlepkovou a bezlaktózovou dietou mají pořád příchuť „luxusu“ a majitelé restaurací se snaží tímto vydělat, že prodávají něco extra.

jak ušetřit na jídle

Klíč jsou základní potraviny

Už víte, že vaření doma vám ušetří již několik tisíc měsíčně. Druhým bodem je využívání základních potravin. Zapomeňte na polotovary, předpřipravené pokrmy a další vysoce trvanlivé potraviny, které bývají přecpané éčky a konzervanty. Začněte využívat základní ingredience volně dostupné. Nevíte, jaké to jsou?

Kupi.cz pohlídá vaše potraviny – budete nakupovat levně a ušetříte měsíčně slušnou částku!

Zdravé přílohy

Levné a zdravé přílohy jsou především brambory a rýže. U brambor je výhoda, že se dají připravit na několik způsobů. Zde máme brambory 7x  jinak.

  • Vařené
  • Šťouchané s cibulkou
  • Bramborová kaše
  • Pečené brambory, pečené brambory s medvědím česnekem, pečené brambory s rajčaty
  • Francouzské brambory

Vhodným zpestřením jídelníčku mohou být i těstoviny. Avšak při výběru je důležité dbát na správné složení. Složení zdravých těstovin by mělo vypadat přibližně následovně.

  • 4.5 až 5 g vlákniny na 100 g těstovin
  • Maximálně 1,1 g tuku na 100 g výrobku a 0,1 g transnenasycených mastných kyselin.

Výběr masa a ostatních zdrojů bílkovin

Výběr masa může být trochu složitější. Zdravější varianta může být koupě masa u lokálního řezníka, než v obchodním domě jako jsou Tesco, Albert a další. Jenže taky nemusí. Podle testů je maso z obchodních domů stejné jako u řezníka, jen s tím rozdílem, že bývá až o 40% levnější. Sám jsem se naučil kupovat maso podle akcí. Jak mám přehled o těchto akcích? Nevyužívám k tomu katalogy zboží, které mi každý den „blokují“ schránku. Používám k tomu portál Kupi.cz, kde se rychle a snadno podívám, jaké maso a kde, je ve slevě. Ostatně tento portál doporučují i k hledání dalších produktů. Dokáže to ušetřit pár stovek měsíčně! Jestliže jste na redukční dietě, doporučuji kupovat masa s nižším obsahem tuku. Mezi takové patří například kuřecí prsa, anebo vepřová kýta. Bývají často ve slevách a cena by neměla být vyšší, než 100 ,-/ 1 kg masa.

Vejce zdroj bílkovin

Vejce jsou skvělým a levným zdrojem bílkovin, zde opravdu platí „za málo peněz, hodně muziky.“ Dají se sehnat od 2.5 KČ a dokáží dokonale zasytit. Bohužel se nad nimi „motá“ nechtěný mýtus v podobě vysokého cholesterolu, který je bohužel nepravdivý. Pro zdravého člověka jsou vejce dokonce zdravá! Mnoho kulturistů zařazuje několik vajec jako snídani.

Další levné zdroje bílkovin a způsoby přípravy

  • Tvaroh – ideální jako svačina (s marmeládou, na pomazánky, palačinky)
  • Sýr
  • Bílé jogurty ve velkých baleních (osobně používám a jím s marmeládou a vločkami)
  • Plnotučné mléko (vhodné spíše pro ektomorfy)

Kde získat kvalitní tuky?

Kvalitní tuky by měli být základem každého zdravého a pestrého jídelníčku. Jsou dobré pro správnou funkci srdečního systému, udržují hladinu cholesterolu a  hrají roli při ovlivňování funkcí mozku a očí. Mnoho lidí má uloženo v paměti, že tuky jsou pro tělo špatné, ale jen pouze určité druhy! Zde máte seznam cenově dostupných a pro tělo zdravých tuků. Mezi hlavní zdroje patří:

  • Ořechy – Doporučuji především arašídy, které jsou velice levné. Jeden kilogram arašídů lze sehnat již od 150 Kč. To samé platí pro arašídové máslo, které také velice doporučuji.
  • Olivový olej
  • Semínka (slunečnicové, konopné, sezamové)

Rodinné balení vám ušetří tisíce ročně

Naučte se kupovat rodinné balení, které mají několik kilogramů, ušetříte tím několik tisíc ročně. Platí tu pravidlo, jako všude jinde. Čím víc nakoupíte, tím lepší cenu dostanete. K tomuto vám nejlepší poslouží obchod Makro, který prodává především různým menším „večerkám,“ penziónům a dalším. Dokážete zde koupit rýži Basmati 5kg od 200 Kč a ta vám vydrží více, než měsíc.

V případě, že si chcete objednat z pohodlí domova, můžete využít e-shop Bioma.cz. Je to e-shop, který se podobně jako Makro zabývá velkoprodejem a to především zdravých potravin. Výběr mouk, obilovin, luštěnin a kompotů je unikátní.

Kde koupit zeleninu a ovoce?

Pro zeleninu a ovoce chodím na trhy (farmářské trhy, klasické), kde kupuji většinou od starších důchodců, kteří mají prodej zeleniny a ovoce jako přivýdělek. Nejenže, jsou ceny relativně nízko, tak kvalita je vysoko. Zelenina a ovoce z trhů bývá méně stříkána pesticidy a tudíž si myslím, že je to nejlepší varianta. Samozřejmě, to tak vždy nemusí být. Druhou možností je nákup v Makru, anebo Kauflandu. Kaufland obecně má velice nízké ceny zeleniny a ovoce, ale často na úkor kvality. Musíte vybírat a ne vždy seženete přesně to, co chcete.

Nákup potravin s nízkou a téměř prošlou trvanlivostí

Nemusíte se bát, prošlé potraviny samozřejmě konzumovat nebudeme, i když většina potravin vydrží ještě několik dní i měsíců – záleží, o jaký druh potravin se jedná. Dobrým zdrojem levných a zdravých potravin může být právě „oddělení,“ kde se nachází potraviny s brzkou expirací. Často zde můžete najít různé exotické pokrmy za super cenu. Pro ty, co nakupují pouze na pár dnů je to skvělá volba.

Příspěvek zdravotní pojišťovny na bezlepkovou dietu 2017

Máme pro vás malý tip na konec! Víte, že některé pojišťovny dávají příspěvek pro celiaky a že ta částka není malá? U nejpoužívanější pojišťovny v České Republice dostanete 2x 3000 Kč, takže celkem 6 tisíc za rok! Nejedná se o tedy o žádné zanedbatelné částky, a jestli máte možnost, tak se ji chopte. Pro více informací o příspěvkách na bezlepkové diety najdete zde. Bohužel na jiné diety zatím žádná pojišťovna nepřispívá, na to si musíme ještě počkat.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
1 komentář

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *