kešu ořechy zdraví
7 září, 2020
Kategorie: Jídlo, Ostatní

Kešu ořechy a jejich vliv na zdraví

Kešu. Jedny z nejoblíbenějších oříšků dnešní doby se zabydlely nejen mezi vyznavači zdravého stravování, ale také mezi labužníky jako vynikající laskomina. Tenhle oříšek je totiž velice lahodný a také univerzální z hlediska svého použití.

Je možné je konzumovat pražené a solené jako ostatní druhy ořechů, ale můžeme je také přidávat nasekané do zeleninových salátů, rozmixované do smoothie koktejlů nebo jako máslo použít do různých zdravých dortů a jiných pochutin.

Recept právě na kešu máslo vám poradíme v závěru tohoto článku. Nyní si ale povíme něco o tom, co za plodinu kešu vlastně je a jaké zdravotní benefity pro naše zdraví jejich konzumace přináší.

 

Kešu ořechy

Slovo Kešu označuje nažky čili plody tropického stromu ledvinovníku. Tomuto nenápadnému zkroucenému oříšku se přezdívá také “hořčíková bomba”. Díky vysokému obsahu tohoto čtvrtého nejdůležitějšího minerálu lidského těla se kešu ořechy řadí mezi jedny z nejzdravějších ořechů vůbec. A nejen kvůli hořčíku.

Když si zadáte heslo kešu oříšky do Wikipedie, že se jedná o plody ledvinovníku západního a že to vlastně vůbec žádné oříšky nejsou. Jsou to nažky, které se nacházejí v tzv.“kešu jablkách,” což jsou nepravé plody tohoto košatého tropického stromu, který pochází původně z Amazonie, odkud jej až v 16. století portugalští mořeplavci rozšířili do dalších zemí, jako je africký Mosambik nebo Indie a další většinou africké a asijské země, odkud se dnes ve velkém vyváží do celého světa.

kešu ořechy (grizzly kesu)

 

Nažky ledvinovníku se dostávají na náš stůl už tepelně zpracované, a to včetně těch, které seženete pod označením natural. Je to proto, že jádra lze z červenooranžových plodů vyjmout jen tím způsobem, že se uvaří v oleji.

Jinak je dostat ven nelze. To ale není ani z hlediska výživových hodnot nijak na obtíž.

 

Kde koupit kešu oříšky v akci?

Pro nákup oříšků využívám ověřené e-shopy, které mají rychlé doručení a oříšky chutnají skvěle. Často záleží jaké kešu ořechy jsou v akci. V obou e-shopech si můžete zakoupit kešu ořechy solené i nesolené.

Najdete zde i další potraviny, které si občas objednám. Sušené ovoce, oříšková másla nebo kešu mouku.


TOP: GRIZLY.CZ (balení: kešu ořechy 1 kg, kešu 500g a doporučuji vyzkoušet k pečení kešu mouku)

Grizly oříšky


NUTIVA.CZ (balení: kešu 60g, 100g, 200g, 500g a 1kg)

nutiva oříšky


kešu mouka

 

Kešu ořechy cena

Nejlevnější kešu ořechy pořídíte od zhruba 320 Kč za kilogram. Záleží na více faktorech, které ovlivňují cenu (značka, množství, solené či nikoliv).

 

Nutriční složení kešu

Důvod, proč se kešu oříšky vůbec zabýváme, je nejen to, že jsou velmi lahodné a dají se použít pro výrobu spousty kulinářských specialit, ale hlavně proto, že jsou extrémně prospěšné pro lidský organismus.

Složení kešu je docela podobné ořechům. Převládají v něm tuky, které tvoří až 50 % celkového složení těchto plodů. Jedná se o kyselinu olejovou, linolovou a omega-3 mastné kyseliny. Všechny tři se řadí do skupiny zdravých nenasycených tuků.

Jsou to přesně ty mononenasycené mastné kyseliny, které se vyskytují v olivovém oleji a v olivách, tedy v tolik opěvované součásti středomořské stravy proslulé udržováním dlouhověkosti tamějších lidí.

 

Zdroj zdravých tuků

Z hlediska obsahu tuku jsou na tom kešu lépe než jiné druhy ořechů. Jsou oproti nim totiž mnohem méně tučné. Naopak obsahují ale vyšší množství přírodních cukrů. Těch se v kešu nachází až 19 % jejich hmotnosti, což je činí méně vhodným například pro diabetiky, kteří s jejich konzumací musejí být opatrní.

Co se týče třetí makroživiny, bílkovin, jsou na tom kešu velmi dobře. Obsahují jich celých 20 % a jsou tedy velmi vhodné pro vegetariány a všechny, kteří z nějakého důvodu nemají proteinů ve svém jídelníčku dostatek.

 

Účinky kešu na lidské zdraví

Hořčík

V kešu oříšcích se vyskytuje velké množství hořčíku. Dokonce až tolik, že se těmto nenápadným zakrouceným plodům přezdívá “hořčíková bomba.” Sto gramů natural kešu totiž ukrývá celou čtvrtinu doporučené denní dávky (v pražených už ho tolik není).

Hořčík je přitom čtvrtým nejdůležitějším minerálem lidského těla. Ke svému fungování ho potřebuje doslova každá naše buňka. Podílí se totiž na produkci energie a na přenosu nervových vzruchů, díky čemuž mezi sebou mohou jednotlivé části těla komunikovat.

nedostatek hořčíku v těle

Nedostatek hořčíku

Nedostatek hořčíku v těle se projevuje fyzickým i psychickým vyčerpáním, náladovostí, v těžším stádiu se objevují svalové křeče, později se začnou rozpadat zuby a kosti a v extrémních případech poruchy činnosti nervové soustavy a součinnosti svalů. Podle znepokojivých výsledků jisté nedávné studie pak nedostatkem hořčíku trpí celá třetina české populace.


Draslík

Draslík je dalším klíčovým prvkem v lidském těle. Spolu se sodíkem je součástí tekutiny, která se nachází uvnitř buněk, která má funkci elektrolytu, tedy přenáší nervové vzruchy. Dostatečné množství draslíku v těle pak snižuje krevní tlak, čímž snižují riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Kromě toho pomáhá draslík také hojení a regeneraci tkání, uvolňuje od projevů alergií a zlepšuje schopnost těla rozkládat glukózu a proměnit ji na energii.


Selen

Selen je velmi univerzální prvek, který se podílí na detoxikaci těla od volných radikálů a toxinů, podporuje zdravou obranyschopnost těla, pomáhá v tvorbě hormonů a pohlavních buněk.

Dostatečné množství selenu je zapotřebí pro správnou funkci štítné žlázy i mozkové činnosti.

Kromě těchto dvou zásadních prvků pak kešu obsahují také hodně vápníku, fosforu, zinku, draslíku, mědi, manganu či železa. Kešu jsou také bohatým zdrojem vitaminů skupiny B a E a kyseliny listové.

Když to shrneme, kešu oříšky:

  • snižují krevní tlak a redukují hladinu škodlivého LDL cholesterolu
  • snižují únavu a stres, posilují nervovou soustavu
  • podporují paměť a myšlení
  • snižují podrážděnost, úzkost a nervozitu
  • pomáhají při potížích s trávením
  • pomáhají při anémii
  • snižují bušení srdce a arytmii
  • prospívají zdraví kardiovaskulárního systému
  • zlepšují ostrost zraku
  • uvolňují svaly
  • působí preventivně proti kožním nemocem
  • posilují imunitu
  • obsahují látky bojující proti bakteriím, které ničí zubní sklovinu
  • působí jako přírodní afrodiziakum

 

Dejte pozor na alergie

Ještě než přikročíme k receptu na báječné kešu máslo, dovolíme si podotknout jednu malou poznámku. V poslední době se stále častěji vyskytují mezi lidmi různě silné alergické reakce v závislosti s konzumací kešu oříšků.

Dokonce se vyskytují častěji než alergie na arašídy. Dejte si proto pozor a při výskytu jakýchkoliv abnormálních stavů po požití oříšků se raději poraďte se svým lékařem.

 

Recept na kešu máslo

Z kešu, stejně jako jiných olejnatých oříšků a semen, můžete snadno připravit výtečné a zdravé máslo, které má širokou škálu využití. Můžete si jej přidat do smoothie koktejlů, použít jej jako součást různých zákusků a dortů, kaší, doplnit jím ovocné poháry, anebo jej jíst jen tak.

Stejně jako ostatní oříšková másla, je naprosto úžasné. Na rozdíl od těch ostatních je ale poněkud sladší, což ho činí ideální volbou pro doslazování nízkosacharidových dobrot.

💡 Pro výrobu kešu másla můžete použít oříšky jak v přírodní formě, označené slovem “natural,” tak i předem opražené. Z těch pražených ale máslo chutná mnohem lépe a navíc je z nich výroba másla snazší.

Pražené oříšky totiž snáze uvolňují přirozeně obsažené oleje. Vyrobit máslo z nepražených kešu je sice rovněž možné, nicméně proces pak trvá mnohem déle a výsledná chuť není tak plná a lahodná. Je to tedy na vás.

 

domácí kešu máslo

 

A ještě jedna poznámka na konec, než přistoupíme k samotnému receptu. I když se během výroby máslo dosoluje, nedoporučujeme vyrábět ho přímo z již osolených kešu z obchodu.

A to proto, že výslednou slanost byste jinak neměli šanci jakkoliv ovlivnit a mohlo by se vám stát, že chuť másla nebude přesně taková, jakou jste si pro svůj vysněný raw dort právě představovali. Nehledě na to, že pak nemáte ani šanci kontrolovat svůj denní příjem sodíku.

Teď už ale ten slibovaný recept na kešu máslo.

 

Na kešu máslo budete potřebovat:

Návod na přípravu:

Pokud máte kešu natural, pak je třeba je před započetím výroby opražit. To uděláte tak, že si ořechy vysypete do jedné vrstvy na plech vyložený pečicím papírem a vložíte je do trouby předehřáté na 180 °C, kde je necháte pražit asi 12 až 15 minut, dokud se nerozvoní a lehce nezhnědnou.

Když jsou oříšky opražené, můžete začít s vlastní výrobou másla. Ta je pak více než jednoduchá. Jediné, co k ní potřebujete, je opravdu kvalitní mixér. Rozmixovat takové oříšky totiž vyžaduje docela silný výkon a ne každý mixér by to mohl vydržet.

😋

Ideální je použít takový, který je určený přímo na oříšková másla. Ten mixuje hladce i bez vašeho zásahu. Pokud takový nemáte, budete muset v průběhu výroby špachtlí odlepovat od stěn nalepené máslo zpátky k nožům, aby se rozmixovalo rovnoměrně.

Opražené oříšky nasypejte do mixéru a mixujte, dokud se nevytvoří hladká a jednolitá hmota. Výslednou konzistenci můžete sami libovolně ovlivnit. Můžete ji nechat polohrubou, kde budou ještě znatelné kousky nerozmixovaných kešu, anebo naopak superhladkou jako opravdové máslo.

Během mixování můžete do másla přidat i dvě lžíce kokosového oleje. To jednak zjemní strukturu másla a jednak mu dodá další cenné výživové látky.

Nechcete ztrácet čas přípravou kešu másla? Máme pro Vás řešení!

Výroba oříškových másel není až tolik časové náročná, ale potřebujete mixér (nebo robota), který bude zvládat sekání ořechů. Například toto oříškové (kešu) máslo od Grizlyho je naprosto skvělé. Jemné a tím se dokonale hodí na vaření.

Doporučuji vyzkoušet na zdravých palačinkách nebo lívancích.

100% kešu máslo

Výroba probíhá každý týden vmalých sériích – díky tomu zaručují výjimečnou kvalitu

Bez lepku, přidaného cukru, éček a palmového oleje

VEGAN

kešu máslo 500g jemné

Přejít do obchodu

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *